
O co chodzi z tym całym Stalkerem?
S.T.A.L.K.E.R. – seria gier komputerowych wydana przez ukraińskie GSC Game World, opowiadająca alternatywną historię Strefy Wykluczenia wokół Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Na bazie wydanych gier i całego uniwersum tworzymy własną interpretację Stalkera w postaci serwera roleplayowego w DayZ.
Świat gry
Uniwersum Stalkera różni się sporo od standardowej rozgrywki w DayZ. Przede wszystkim mamy tutaj do czynienia z unikalną mapą, wzorowaną na lokalizacjach znanych z gier. Wszystkie one reprezentują “Zonę”, w której toczy się cała historia naszego serwera. Zona składa się z wielu nowych elementów, które nie są częścią DayZ: system radiacji, mutanty, anomalie, artefakty, frakcje i postacie niegrywalne, znane też jako NPC.
NPC – w naszym świecie mamy wiele różnych niegrywalnych postaci, które mają różne zadania. Przede wszystkim mamy handlarzy, którzy sprzedają i kupują przedmioty wszelakiego użytku. Stanowią oni podstawę ekonomii serwera. Oprócz tego mamy postacie oferujące misje, te wprowadzające do gry i świata, ale też i czysto zarobkowe. Poza tym na serwerze są też agresywne boty AI, które bronią ważnych miejsc, podkręcając trudność rozgrywki.
System radiacji – standardowy system skażenia chemicznego gazem został zastąpiony promieniowaniem radioaktywnym, które nie jest widoczne gołym okiem. Zanim wyruszysz w dalszą drogę w głąb Zony, musisz zaopatrzyć się w maskę przeciwgazową ze sprawnym filtrem oraz mierniki poziomu skażenia. Jeśli Twoja postać będzie zbyt długo narażona na działanie promieniowania, zacznie chorować. Na pierwszych etapach choroby masz możliwość wyleczenia się, ale im dalej postąpi choroba, tym szanse maleją!
Mutanty – różnią się zdecydowanie od klasycznych zarażonych. Swoim wyglądem oraz zachowaniem starają się odwzorować przeciwników znanych z serii gier Stalker (oraz jedno stworzenie z serii Metro). Każdy z graczy musi nauczyć się ich miejsc bytowania, sposobów przeprowadzania ataków czy poznać słabe punkty, które pozwolą na jak najszybszą i najbardziej efektywną likwidację zagrożenia. Zmienia się też sposób zarabiania na zabijaniu mutantów, nie chodzi o to, aby je przeszukiwać jak zarażonych – trzeba wykrajać z nich, za pomocą ostrych narzędzi, specjalne trofea, które chętnie skupują handlarze bytujący w Zonie.
Anomalie – jest to jedna z najbardziej charakterystycznych mechanik dla serwerów opartych o uniwersum Stalkera. Anomalie to specjalne pola, które w większości są dla graczy śmiertelnie niebezpieczne. Niektóre z nich są lepiej lub mniej widoczne, z części gracz ma możliwość uciec, jeśli wpadł w obszar, na którym oddziałują. Ale można wykorzystać je kreatywnie w walce przeciwko mutantom lub agresywnym grupom graczy, odpowiednio manewrując i zmuszając przeciwników do wejścia w anomalie. Poza tym, mając odpowiedni sprzęt, każdy może dorobić się na tym, co w anomaliach najcenniejszego…
Artefakty – czyli specjalne przedmioty, które można uzyskać poprzez przeszukiwanie anomalii. By móc zdobyć artefakt, potrzebujemy odpowiedniego urządzenia elektronicznego, które pozwala wykryć czy w danej anomalii znajduje się artefakt. Jednakże nie każdy sprzęt nadaje się do wszystkiego, wprawny łowca będzie musiał zaopatrzyć się w kilka różnych urządzeń. Artefakty nie są jedynie źródłem zarobku, wiele z nich ma specjalne właściwości, oddziaływujące na ich właścicieli. Dlatego z myślą o tych artefaktach, które ranią ludzi, stworzono specjalne pojemniki na artefakty. Nie zapomnij o nich, jeśli masz zamiar poszukiwać artefaktów. Natomiast jeśli cenisz sobie ich pozytywne właściwości, skorzystaj z pasów.
Frakcje – nieodłącznym elementem Zony są frakcje, więcej o ich specyfice możesz przeczytać tutaj. Najważniejsze do zapamiętanie jest to, że są odgrywane przez graczy. Niektóre z frakcji są wyłącznie pod kontrolą administracji, ale zdecydowana większość jest tworzona przez fanów uniwersum. Jeśli znudzi Ci się gra jako samotnik, możesz próbować dołączyć do jednej z frakcji, wchodząc w odpowiednie interakcje z ich członkami już w grze. Daje to oczywiście wachlarz pewnych benefitów (między innymi dostęp do nowego asortymentu), ale obarczone jest też obowiązkami (konieczność zgodności ideologicznej z daną frakcją, wchodzenie w interakcje w ramach całej grupy z innymi frakcjami i samotnikami).
Masz więcej pytań? Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach panujących na serwerze? Odwiedź nasz Discord!