REGULAMIN SERWERA
Zanim przejdziemy do konkretnych zapisów w regulaminie, pamiętaj że serwery RP tworzone są z myślą o graczach i ich dobrej zabawie. Zbieramy się tutaj po to by wspólnie przeżywać niezapomniane historie. Podstawą każdej rozgrywki jest stosowanie się do zasad fair-play. Grając uczciwie wobec innych, sami tworzymy dobrą atmosferę, która prędzej czy później też nam się udzieli. Nie ulegajmy emocjom i traktujmy to przede wszystkim jako grę. Powodzenia!
1. Postanowienia ogólne
1.1 Każda osoba dołączająca do rozgrywki ma obowiązek stosować się do regulaminu, a jego nieznajomość, nie zwalnia z przestrzegania jego zapisów.
1.2 Jeśli gracz będzie łamał zapisy regulaminu, może dostać oficjalne ostrzeżenie lub karę
w postaci wykluczenia czasowego lub permanentnego (co zostanie podane do publicznej wiadomości na serwerze Discord STREFA RP).
1.3 Jeśli gracz będzie działał na szkodę serwera lub społeczności STREFA RP działaniami, które wykraczają poza zapisy regulaminu, administracja zastrzega sobie prawo do ukarania lub wykluczenia całkowitego takiej osoby, z rozgrywki jak i z serwera Discord.
1.4 Rażące naruszenia i działanie na szkodę mogą dodatkowo skutkować wpisaniem profilu Steam gracza do publicznej listy banów, z której mogą korzystać inne serwery DayZ.
1.5 Zastrzegamy sobie prawo do zmiany regulaminu, o czym będzie informować na serwerze Discord.
2. Regulamin serwera Discord
2.1 Mają zastosowanie zapisy z głównego regulaminu: link do regulaminu DayZ STREFA RP.
3. Rozgrywka – zasady ogólne
3.1 Podstawowe postanowienia:
3.1.1 Dostęp do serwera otrzymują te osoby, które zdały proces weryfikacji w postaci zdania whitelisty na serwerze Discord.
3.1.2 Gra toczy się w trybie RolePlay (RP). Zastosowanie mają ogólne zasady i pojęcia tego trybu wraz z komendami narracyjnymi.
3.1.3 Od graczy oczekuje się stosowania zasad fair-play, to znaczy bycia uczciwym wobec innych oraz wobec siebie. Wszelkie naruszenia należy niezwłocznie zgłosić.
3.1.4 Gracz zobowiązany jest do posiadania sprawnego mikrofonu, który jest skonfigurowany i pozwala na komunikację głosową z innymi graczami w trakcie sesji.
3.1.5 W przypadku utraty połączenia z serwerem i niemożności kontynuowania rozgrywki i odgrywania RP, oczekuje się od gracza stosownej informacji na serwerze Discord na kanale #crash. Brak informacji może zostać uznany za unikanie akcji RP.
3.2 Podczas rozgrywki zakazuje się:
3.2.1 Stosowania zewnętrznych komunikatorów głosowych.
3.2.2 Oglądania transmisji na żywo innego gracza i wykorzystywania wszelkich informacji tam uzyskanych.
3.2.3 Stosowania zwrotów rasistowskich, ksenofobicznych, seksistowskich, homofobicznych i nawiązujących do ustrojów totalitarnych. Wulgaryzmy są dozwolone ale w granicach dobrego smaku i muszą mieć uzasadnienie w RP.
3.2.4 Stosowania oprogramowania, które modyfikuje w jakikolwiek sposób podstawy rozgrywki, daje nieuczciwą przewagę lub wspomaga gracza. Tyczy się to cheatów, modyfikacji, botów czy programów zmieniających ustawienia graficzne.
3.2.5 Podczas rozgrywki zakazuje się wykorzystywania wszelkich błędów gry lub serwera. Dotyczy to też nadużywania mechanik, takich jak podsadzanie (boostowanie) się plecakami, ogniskami i wszelkimi innymi przedmiotami w celu dostania się w niepowołane miejsce.
3.3 Postać gracza:
3.3.1 Gracz zobowiązany jest do ustawienia imienia i nazwiska (ewentualnie pseudonimu) odgrywanej postaci w launcherze gry (opcja dostępna w launcherze standardowym jak i DZSA, szczegóły na Discordzie).
3.3.2 Imię i nazwisko nie może być kojarzone z prawdziwymi osobami ze świata rzeczywistego, ale też i fikcyjnych uniwersów (np. Robert Lewandowski, Bruce Lee, Daenerys Targaryen, Donald Trump, Artem, Bezimienny).
3.3.3 Akcja gry dzieje się w fikcyjnym państwie Livonia z uniwersum Arma/DayZ, które jest zasiedlone głównie przez społeczność polskojęzyczną. W związku z tym, gracze muszą stosować imiona i nazwiska związane z tym regionem, czyli głównie polskie, ale mogą to być też regiony sąsiadujące, czyli nazwy litewskie, rosyjskie czy białoruskie.
3.3.4 Dozwolone jest poznawanie innych postaci po ich głosie.
3.3.5 Dozwolone jest stosowanie modulatora podczas całej rozgrywki daną postacią, nie można modulować głosu na potrzeby konkretnych akcji.
4. Rozgrywka – zasady szczegółowe
4.1 Każda osoba biorąca udział w rozgrywce ma obowiązek odgrywać swoją postać, to znaczy:
4.1.1 Mieć na uwadze jej wiek, płeć, pochodzenie.
4.1.2 Zachowywać się zgodnie z cechami charakteru, zdobytym doświadczeniem życiowym, przeszłością rodzinną czy zawodową.
4.1.3 Pokazywać stan emocjonalny i fizyczny, poprzez strach, ból, radość, złość itd.
4.2 Każdy gracz jest zobowiązany do stosowania zasady “poszanowania życia”:
4.2.1 Nie można celowo popełniać samobójstwa.
4.2.2 Nie można podejmować nieracjonalnych decyzji takich jak atak w pojedynkę na grupę osób lub rzucenie się w gaz bez ochrony.
4.3 Śmierć postaci:
4.3.1 Gracz nie może mówić, że “zginął”, “umarł”, “obudził się na plaży”, “zabrali go do lecznicy”, zamiast tego może komunikować innym, że został krytycznie ranny, co doprowadziło go do utraty ekwipunku lub nie pamięta co się stało.
4.3.2 Gracz może pamiętać co doprowadziło go do stanu krytycznego i może twierdzić, że uciekł, zemdlał lub nie kojarzy jak znalazł się w obecnym miejscu.
4.3.3 Gracz nie może wrócić do swojego ciała celem odzyskania przedmiotów, nawet jeśli odgrywa, że pamięta co się stało (w przypadku spotkania towarzyszy z wyprawy, powinien odgrywać, że dochodzi do siebie).
4.3.4 Permanentna śmierć postaci (CK) jest możliwa wyłącznie za zgodą administracji.
4.3.5 Wymuszenie śmierci postaci na innym graczu (FCK) również musi zostać zatwierdzone przez administrację.
4.4 Zakazuje się:
4.4.1 Metagamingu lub wykorzystywania relacji osobistych OOC.
4.4.2 Combat logowania (do kilku minut od agresywnej interakcji z innymi).
4.4.3 Odgrywania interakcji seksualnych bez zgody OOC obu stron.
4.4.4 Cycling lootingu.
4.4.5 Siłowego podawania pokarmów, płynów i medykamentów bez zgody.
4.4.6 Kłamania w komendach narracyjnych lub wykorzystywania czatu OOC do rozmów zamiast do komunikatów.
4.4.7 Bezmyślnego powergamingu (PG samo w sobie jest dopuszczalne w ramach agresywnych interakcji, o ile ma uzasadnienie w RP).
4.4.8 KOSowania.
4.4.9 Zakuwania lub krępowania graczy na 10 minut przed restartem gry (może to skutkować śmiercią osoby skrępowanej).
4.5 Interakcje agresywne:
4.5.1 Zasady ogólne:
4.5.1.1 dopuszcza się działania agresywne lub zaczepne wobec innych graczy, muszą mieć jednak one logiczne wytłumaczenie i podłoże RP,
4.5.1.2 za inicjowanie interakcji agresywnej uznaje się wyraźną i jasną deklarację słowną wobec ofiary lub wycelowanie bronią białą czy palną,
4.5.1.3 agresor musi dać rozsądną ilość czasu ofierze na zareagowanie na taką sytuację (są to często sytuacje stresowe i wymagają spokoju i obycia się z rozgrywką),
4.5.1.4 osoba, która inicjuje agresywnie, powinna posiadać nagranie swojej rozgrywki, podczas którego słychać i widać obie strony sporu,
4.5.1.5 zabijanie innych graczy (bezpośrednio i pośrednio) to ostateczność, której należy unikać (bez znaczenia czy jest się agresorem czy ofiarą), szczególnie jeśli ofiara odgrywa osobę posłusznie wykonującą polecenia agresora,
4.5.1.6 strona, która jest ofiarą interakcji agresywnej, ma prawo do obrony lub ucieczki, natomiast niepowodzenie takiego działania daje prawo stronie inicjującej do użycia zdecydowanej siły,
4.5.1.7 próba walki z agresorem lub ucieczki, w sytuacji znacznej przewagi strony agresywnej (liczebnej lub technologicznej) może zostać uznana za nieposzanowanie życia w przypadku niepowodzenia.
4.5.1.8 po restarcie serwera każdy objęty jest 10 minutowym immunitetem wobec interakcji agresywnych, tyczy się to też zaczętych akcji (należy poczekać aż wszyscy wrócą do rozgrywki i zadeklarują gotowość),
4.5.1.9 interakcja agresywna kończy się w momencie jeśli jedna ze stron (w dowolnej liczbie) umrze, podda się, ucieknie lub wycofa z poszanowaniem życia,
4.5.1.10 jeśli strony sporu ponownie spotkają się po dłuższej przerwie, należy przeprowadzić inicjację od nowa.
4.5.2 Kradzieże:
4.5.2.1 zakazuje się kradzieży przedmiotów z ziemi poprzez bezpośrednie przesuwanie ich do ekwipunku, należy skradziony przedmiot wziąć w ręce, tak aby strona okradana widziała, że została dokonana kradzież,
4.5.2.2 dozwolone jest inicjowanie agresywne celem okradania innych graczy, jednak nie może to być główny cel rozgrywki na serwerze,
4.5.2.3 chęć odgrywania rzezimieszków, bandytów lub zorganizowanych grup przestępczych musi być wcześniej zgłoszona administracji,
4.5.2.4 niezależnie od okoliczności, nie można pozbawić gracza sprawnej broni białej (jeśli jest to ostatnia broń), butów, bandaża, jedzenia czy picia (jeśli gracz posiada duże ilości tych przedmiotów, należy zostawić mu rozsądną ilość na przeżycie).
4.5.3 Porwania:
4.5.3.1 przetrzymywanie innych graczy w wyniku porwania musi mieć podłoże fabularne (najlepiej jeśli będzie zgłoszone wcześniej administracji),
4.5.3.2 nie można przetrzymywać gracza bez interakcji, zostawiając go np. w izolatce na dłuższy czas,
4.5.3.3 czas przetrzymania musi zostać zminimalizowany, w przypadku przedłużania się akcji, osoba przetrzymywana ma prawo zgłosić się do administracji o interwencję.
4.6 Bazy (tyczy się to klasycznych ścian, barykad jak i namiotów i mebli):
4.6.1 Na graczu spoczywa obowiązek zabezpieczenia bazy tak, aby nikt nie mógł się do niej dostać lub do pojemników/mebli znajdujących się w tej bazie (włamywanie się jest dopuszczalne wyłącznie bez podsadzania się na przedmiotach lub innych graczach),
4.6.2 Jeśli baza jest niezabezpieczona, włamywacz ma prawo ukraść przedmioty, nie może natomiast bazy rozbierać lub wyrzucać przedmiotów na ziemię celem ich usunięcia,
4.6.3 Nie można zabudowywać posterunków, remiz, obiektów medycznych, budynków wojskowych w tym bunkrów,
4.6.4 Zabudowywanie drogi (blokowanie przejazdu) jest dopuszczalne po konsultacji z administracją,
4.6.5 Nie można stawiać szałasów i namiotów w budynkach cywilnych lub małych pomieszczeniach, wymagane są duże zakłady, hale lub hangary.
4.6.6 Możliwe jest przeprowadzenie najazdu na bazę po zgłoszeniu się do administracji i przedstawieniu powodów oraz zdolności do przeprowadzenia najazdu. Termin i okno czasowe zostaje uzgodnione z obiema stronami.
5. Grupy
5.1 Każda grupa graczy (min. 3 osoby) ma możliwość zgłoszenia i zarejestrowania się u administracji, z koniecznością wskazania lidera, który będzie decydował o członkostwie innych graczy.
5.2 Każdy członek zarejestrowanej grupy zobowiązany jest do noszenia wybranej przez grupę opaski, której nie można ściągać niezależnie od okoliczności (wyjątkiem jest wysuszenie opaski). Zakazane jest podszywanie się pod członków innych grup.
5.3 Zarejestrowana grupa może ubiegać się o oznaczenie na mapie w grze i dodanie opisu na stronie internetowej.
5.4 W przypadku spełnienia unikalnych warunków, grupa może ubiegać się o stałe elementy bazy
6. Odszkodowania i sytuacje sporne
6.1 Każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, niezależnie od przedmiotu sprawy i osób biorących w nich udział.
6.2 Jeśli członek administracji jest stroną sporu, nie bierze udziału w rozpatrywaniu zgłoszenia i podejmowania decyzji co do wyniku.
6.3 Każdy gracz jest zobowiązany do kontynuowania rozgrywki w trybie RP, nawet jeśli strona przeciwna wychodzi z roli lub jawnie łamie regulamin. Należy takie sytuacje niezwłocznie zgłosić.
6.4 Jeśli zgłoszenie ma formę sprzeciwu wobec działań drugiej osoby, należy posiadać dowody w postaci nagrań lub zdjęć.
7. Słowniczek pojęć
7.1 MG / metagaming – wykorzystywanie informacji spoza gry podczas rozgrywki.
7.2 PG / powergaming – wymuszanie określonych akcji na innym graczu.
7.3 IC / in character – to co dzieje się w grze, zakres wiedzy postaci na bazie tego co przeżyła podczas rozgrywki.
7.4 OOC / out of character – wszystko to co niezwiązane z grą, wydarzenia ze świata rzeczywistego.
7.5 KOS / kill on sight – natychmiastowe zabijania gracza po ujrzeniu go.
7.6 KOID / kill on identification – zabijanie gracza po identyfikacji przynależności.
7.7 WMG / wykorzystywanie mechanik gry – granie pozbawione elementu fair-play poprzez nadużywanie błędów lub funkcji gry.
7.8 Fail RP / wyjście z roli – niestosowanie się do zasad roleplay.
7.9 CL / combat log – wychodzenie z gry podczas interakcji agresywnej.
7.10 CK / character kill – permanentne uśmiercenie postaci.
7.11 FCK / forced character kill – celowe doprowadzenia do permanentnej śmierci innej postaci.
7.12 Raid – najazd na bazę.
7.13 RDM / random death match – zabijanie wielu graczy bez wyraźnego powodu.
7.14 BW / brutally wounded – stan krytycznie rannej postaci.
7.15 !me – komenda do opisywania stanu lub działania własnej postaci.
7.16 !do – komenda do opisywania lub pytania o stan faktyczny świata.
7.17 !ooc – komenda do komunikowania poza roleplayem.
7.18 !try – komenda do losowania wyniku.
7.19 PvP / player versus player – walka między graczami.
7.20 PvE / player vs environment – walka graczy z przeciwnikami SI.